Siden 2008 har Anders beskæftiget sig med tekstilindustrien og arbejdet tæt sammen med produktionsafdelinger, indkøbsafdelinger og CSR-managers, primært omkring undertøj og strømper.
Et samarbejde, der har givet Anders en dyb erfaring med tekstiler, deres oprindelse, kvaliteter og effekt på miljø og omgivelser.
Samarbejdet har blandt andet handlet om transparens i produktionskæden samt opstart og vedligeholdelse af certificeringer med tredjepartsorganisationer som FSC, OCR, GOTS og GRS. Certificeringer, der kræver mange ressourcer, for at tredjeparter kan verificere, at ethvert trin i produktionskæden lever op til de kriterier, vi skal kunne leve op til.
En nødvendighed i en branche, hvor der ofte pyntes på sandheden for at opnå salg.
Anders har nogle klare holdninger til branchen og det ansvar, der ligger hos både producent, forhandler og forbruger.
Anders udtaler:
"Undertøj stiller store krav til komfort, både hvad angår materialevalg og pasform. Det er ikke meningen, at du skal tænke over, at du har undertøj på. Det skal være så behageligt og velsiddende, at det går i et med din naturlige bevidsthed om din krop. Det handler som forbruger både om at finde frem til, hvilke pasformer og produkttyper man har det bedst i, men også hvilke materialer man foretrækker. For nogle gør det ene materiale frem for et andet ikke den store forskel. For mange andre vil der være en højere sensibilitet for materialet, ligesom der kan være allergier, som påvirker ens valg.
Nye (gamle) materialer har vundet frem, og i de senere år har uld fået en renæssance på grund af dens naturlige gode egenskaber. En højere kvalitet af råvaren og bedre produktionsteknikker har også fjernet et gammelt ry, der gik på, at uld er meget kradsende. Viskosen, som var populær i 90'erne, har også fået stort indpas igen, især med bambus som primær råvare til viskosen. Det skyldes blandt andet, at bambusplanten er hårdfør og hurtigtvoksende og taler ind i tidens krav til miljøet. Det skyldes også, at viskosen som færdigt produkt er uhørt blød og perfekt som inderste lag.
Hver gang der opstår hype om et materiale, nyt eller gammelt, opstår der også masser af salgsfremmende budskaber, der ofte stiller sig ukritisk til sandheden. Fokus på en hurtig profit skaber desværre ofte alt for kreative salgsbudskaber, hvilket for forbrugeren kan være utroligt svært at navigere i. Det ligger mig meget nært, at hverken producent eller forhandler siger noget, de ikke kan stå inde for. Forbrugeren skal rådgives objektivt, så et køb finder sted på et oplyst grundlag, i det omfang det er muligt. Denne holdning udspringer også af en viden om, at tekstilproduktion belaster miljøet tungt, uanset hvordan vi ser på det. Så forbrugere skal ikke købe nyt tøj, fordi de er fodret med tvivlsomme salgsbudskaber.
Det bedste, du som forbruger kan gøre, er at overveje dine indkøbsmønstre. Det gamle mantra med 'pris og kvalitet hænger sammen' kan i dag udvides til 'Pris, kvalitet, miljøansvarlighed og ordentlige arbejdsforhold hænger sammen!'. Vælg tekstiler, hvor du kan se, der er fokus på økologi og miljøhensyn, så er du kommet et stykke af vejen. Dernæst bliver det lavpraktisk, men lige så vigtigt; Undgå for mange mode-luner, så du sikrer, at dine indkøb også kan bruges næste år, når moden er skiftet. Genbrug af tekstiler og konceptet cirkulære tekstiler er langt fra tilstrækkeligt udviklet eller rentabelt nok til at være en global løsning på de store mængder tøj, der årligt kasseres. På verdensplan ender 92 millioner tons tøj hvert år som affald. Det er et kæmpe ressourcespild og skyldes mange forskellige parametre. Man kan selv gisne om grundene, men der er ingen tvivl om, at vi lever i en 'brug-og-smid væk' kultur, som vi skal tage et opgør med. Vi skal vælge og passe på vores ting med øje for, at de skal vare i mange år."